Rejestr BDO to miejsce, w którym znajduje się lista podmiotów (np. przedsiębiorców, spółek) przyczyniających się w jakiś sposób do generowania odpadów: czy to w formie wprowadzania produktów w opakowaniach czy po prostu gospodarowania odpadami.
Na początku wyjaśnijmy sobie, kto powinien złożyć wniosek o wpis do BDO.
Dla BDO nie ma znaczenia, czy prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą, czy duże przedsiębiorstwo ‒ jeśli Twój biznes generuje odpady lub wiąże się z gospodarowaniem nimi, takie zgłoszenie jest obowiązkowe ‒ to tak w skrócie.
Obowiązek rejestracji w BDO obejmuje m.in.:
producentów i przetwórców odpadów, np. zakłady produkcyjne, warsztaty samochodowe, firmy budowlane
firmy transportujące odpady, zarówno te zajmujące się przewozem odpadów na zlecenie, jak i te transportujące odpady powstałe w wyniku własnej działalności, np. firma transportowa mająca usługę transportu odpadu (szkło, plastik, papier itp.)
wprowadzających produkty niebezpieczne, takie jak baterie, akumulatory, sprzęt elektroniczny czy chemikalia np. jeśli sprowadzasz sprzęt AGD, lub inną elektronikę na terytorium Polski
przedsiębiorstwa wprowadzające produkty w opakowaniach na rynek, w tym sklepy, hurtownie, czy producenci towarów np. sklepy internetowe które mają wysyłają swoje towary do klienta
To przykłady najbardziej oczywiste.
Niestety, kiedy dokładnie przeanalizuje się treść obowiązujących przepisów prawa, można odkryć, że obowiązkowa rejestracja BDO dotyczy także przedsiębiorców, którzy zajmują się wysyłką produktów pakowanych w specjalne kartony czy tych, którzy prowadzą firmy cateringowe lub niewielkie, „domowe” kafejki z jedzeniem na wynos.
Jak zarejestrować się do BDO i gdzie złożyć wniosek? Z racji tego, że BDO jest systemem elektronicznym, wszystko odbywa się online, na stronie: bdo.mos.gov.pl.
Pierwsze logowanie do systemu BDO odbywa się poprzez uwierzytelnienie tożsamości osoby logującej się przez tzw. Krajowy Węzeł Identyfikacji Elektronicznej.
Użytkownik po wybraniu opcji logowanie poprzez login.gov.pl (czyli np. przez profil zaufany lub e-dowód) łączy tym samym dane z tego systemu z nowym kontem w bazie BDO.
Po dokonaniu rejestracji możesz krok po kroku wypełniać wniosek o dołączenie do rejestru i nadanie numeru BDO dla Twojej firmy.
Sama rejestracja nie jest procesem nazbyt długim. Musisz przygotować się na poświęcenie temu około 30 minut. Oczywiście przy założeniu, że od razu masz wszystko przy sobie, co trzeba.
Co zatem należy przygotować do procesu rejestracyjnego?
Przyda się również dostęp do Internetu i sprawdzonej przeglądarki (np. Google Chrome).
Oprócz podania danych identyfikujących Ciebie jako przedsiębiorcę, we wniosku rejestracyjnym musisz poświęcić chwilę najbardziej kluczowej sekcji, określającej specyfikę Twojej działalności. W ten sposób oświadczasz, jaka jest rolą Twojego biznesu w procesie wprowadzania produktów, opakowań, a także generowania odpadów.
Urząd Marszałkowski ma na rozpatrzenie Twojego wniosku 30 dni. Jeśli numer BDO zostanie nadany, informację o tym dostaniesz na adres mailowy powiązany z kontem BDO, ale też pojawi się ona w sekcji wiadomości w systemie BDO.
Wielu przedsiębiorców myśli, że na tym etapie przygoda z BDO się kończy. A ja powiem przewrotnie: ona się dopiero teraz zaczyna! W tym momencie pozostaje Ci już „tylko” wywiązywać się z obowiązków, jakie nakłada na Ciebie obecność w rejestrze BDO. System BDO stanie się teraz dla Ciebie równie ważny jak system do księgowania faktur. To tutaj należy ewidencjonować, ile i jakich odpadów powstanie w Twojej działalności, ile opakowań wyślesz w świat razem z zamówionymi produktami itd. Jednym słowem: zaczynają się schody.
I tu pojawiam się ja! Z moją pomocą BDO stanie się proste i przyjemne, a Ty znajdziesz czas na swobodne prowadzenie biznesu.