fbpx

Rejestracjawbdo.pl

BDO Francja

Francja, jeśli chodzi o BDO, nie ma ‒ tak jak Polska ‒ jednej organizacji, systemu, który zajmuje się tym tematem. Zamiast tego obowiązki środowiskowe dla firm, które wprowadzają produkty i opakowania na rynek francuski, funkcjonują głównie w ramach tzw. ROP ‒ rozszerzonej odpowiedzialności producenta. Czy polskie firmy, które sprzedają coś we Francji, też mają jakieś zobowiązania w tego rodzaju systemie BDO? Zdecydowanie!

CITEO ‒ główna organizacja odzysku dla opakowań i papieru

Jeśli Twoja firma wysyła do Francji produkty w opakowaniach, to najbardziej będzie Cię interesowało CITEO ‒ najważniejsza francuska organizacja odzysku, która obsługuje zarówno opakowania, jak i papier graficzny (np. ulotki, katalogi, papier biurowy itd.).

Dla opakowań i papieru CITEO jest tym, czym w Polsce jest rejestr BDO ‒ to właśnie tam należy zgłosić się po numer identyfikacyjny środowiskowy (UIN), raportować ilości opakowań i uiszczać opłaty recyklingowe.

Co należy zatem konkretnie zrobić, by nie usłyszeć „adieu!” od francuskiej instytucji egzekwującej od firm wymóg rejestracji i sprawozdawczości w zakresie BDO? Najprościej rzecz ujmując, należy działać zgodnie z prawem!

panorama Paryża na tle francuskiej flagi

Kiedy obowiązki z francuskiego BDO dotyczą także Ciebie?

Dorota Starowicz, Specjalistka ds. BDO

Twoja firma najprawdopodobniej musi się zarejestrować, jeśli:

  • wysyłasz produkty z opakowaniami (np. pudełkami, folią, wypełnieniami),
  • prowadzisz sprzedaż z dowolnego kraju UE bezpośrednio na rynek francuski (B2B lub B2C),
  • korzystasz z francuskich centrów logistycznych lub marketplace’ów (Amazon, Cdiscount, Fnac itp.).

Jak wygląda działanie zgodne z francuskim BDO?

  1. Powołanie przedstawiciela we Francji, jeśli firma nie ma siedziby na miejscu.
  2. Zgłoszenie do organizacji odzysku (np. CITEO, ECOLOGIC, SCRELEC, LEKO) – zależnie od rodzaju produktów.
  3. Uzyskanie numeru UIN (identyfikator ROP) – nadawany zwykle w ciągu 5–7 dni roboczych.
  4. Zawarcie umowy i opłacanie składek recyklingowych.
  5. Raportowanie danych środowiskowych – najczęściej roczne (opakowania) lub kwartalne (produkty).

Jak widzisz, dla firmy z Polski kluczowe jest na początku wybranie przedstawiciela, który w imieniu Twojej firmy będzie załatwiał na miejscu wszelkie sprawy związane z francuskim BDO.

Grupy produktów z własnym numerem UIN

Warto wiedzieć, że we Francji tamtejszy odpowiednik BDO przewiduje osobną rejestrację (a przez to i oddzielne numery UIN) dla niektórych rodzajów produktów. Nazywane jest to także licencjonowaniem konkretnych produktów. Wśród nich znajdują się:

  • opakowania,
  • baterie i akumulatory,
  • opony,
  • sprzęt elektryczny i elektroniczny (EEE),
  • środki chemiczne i pestycydy,
  • oleje mineralne i syntetyczne,
  • papier komercyjny i papier graficzny,
  • artykuły ogrodowe,
  • sprzęt sportowy,
  • meble, zabawki i tekstylia.

FAQ – Rejestracja BDO we Francji

Moje zamówienia trafiają do Francji raz na jakiś czas. Muszę rejestrować się w tamtejszym BDO?
Zdecydowanie. Francuski system BDO nie przewiduje zwolnień ilościowych – obowiązek rejestracyjny istnieje nawet przy jednej przesyłce.
Czy mogę się zarejestrować samodzielnie do francuskiego BDO?
Oczywiście! Ale wszystkie dokumenty i komunikacja są po francusku, a procedury bywają nieintuicyjne. Dlatego wiele firm korzysta z pomocy w BDO.
Co, jeśli nie zarejestruję się w CITEO lub innej organizacji BDO we Francji?
Możesz otrzymać karę finansową rzędu nawet kilkudziesięciu tysięcy euro, a Twoje konto na marketplace (Amazon, Fnac itd.) lub oferta mogą zostać zablokowane – numer UIN jest obowiązkowy.

BDO we Francji Cię przeraża? Do akcji wkraczam ja ‒ specjalistka od BDO!

Wiem, że BDO nigdy nie będzie konikiem dla każdego przedsiębiorcy. Podobnie jak przygotowywanie plików JPK czy ogarnianie ZUS-u. I dobrze. Jeśli czujesz, że temat BDO Cię przerasta, tym bardziej jeśli chodzi o odpowiednik BDO we Francji ‒ daj znać! Skontaktuj się ze mną, a ja:

  1. najpierw zweryfikuję obowiązki Twojej firmy względem francuskiego BDO,
  2. wskaże Ci właściwą organizację odzysku (np. CITEO),
  3. zarejestruję Twoją firmę i uzyskam numer UIN,
  4. pomogę zorganizować przedstawiciela BDO we Francji (jeśli jest oczywiście wymagany),
  5. na koniec (a właściwie początek przygody ze sprzedażą we Francji!) będę Cię wspierać w raportowaniu i kontakcie z francuskimi instytucjami BDO.

A Ty? Możesz spokojnie zająć się swoim biznesem!