fbpx

Rejestracjawbdo.pl

BDO Hiszpania

Jeśli mowa o obowiązkach środowiskowych, Hiszpania nie jest wyjątkiem w Unii Europejskiej. Również w gorącym kraju Basków trafimy na przepisy dotyczące np. rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP/EPR), czyli czymś na wzór polskiego BDO. W odniesieniu do nich: każda firma, która wprowadza na rynek hiszpański określone grupy produktów, musi uzyskać odpowiedni numer rejestracyjny, zawrzeć umowę z organizacją odzysku i raportować wprowadzane ilości. 

BDO w Hiszpanii ‒ kto podlega obowiązkom?

Gdy zajmujemy się zagranicznymi systemami BDO warto zrozumieć pewne kluczowe rozróżnienie między:

  • producentem – podmiotem, który produkuje, importuje lub po raz pierwszy wprowadza produkt objęty ROP na rynek hiszpański. Producentem może być np. polska firma, która sprzedaje do hiszpańskich klientów (B2C lub B2B).
  • dystrybutorem – każdą firmą lub osobą, która sprzedaje produkty objęte ROP na terytorium Hiszpanii.

 

Co z tego wynika? Jeśli Twoja firma eksportuje produkty objęte ROP bezpośrednio do Hiszpanii, według tamtejszego BDO jesteś traktowany jako producent i podlegasz pełnemu obowiązkowi rejestracyjnemu.

Krok 1. Numer EPR UIN i rejestracja.

Dorota Starowicz, Specjalistka ds. BDO

Każda firma zobowiązana do rejestru w BDO w Hiszpanii musi zapisać się w hiszpańskim systemie i uzyskać unikalny numer identyfikacyjny producenta (UIN / Número de Registro del Productor).

  • Na nadanie numeru czeka się średnio ok. 7 dni roboczych, choć może to zająć dłużej w zależności od grupy produktowej i poprawności zgłoszenia.
  • EPR UIN jest obowiązkowy m.in. na platformach marketplace (Amazon, eBay, itd.), które mogą zablokować konto lub ofertę w razie jego braku.

Krok 2. Które produkty wymagają specjalnego numeru EPR i licencji?

Pamiętaj, że w Hiszpanii obowiązki środowiskowe dotyczą rozmaitych produktów, jednak część z nich wymaga specjalnego licencjonowania, a przez to też unikatowego numer EPR ES. Które to produkty?

  • opakowania,
  • sprzęt elektryczny i elektroniczny (WEEE),
  • baterie i akumulatory,
  • chemikalia i pestycydy,
  • papier do druku oraz papier komercyjny (tzw. papel comercial – o wyższej jakości, najczęściej
  • stosowany przez instytucje, biura i korporacje do produkcji materiałów biznesowych),
  • meble – obowiązek względem takich produktów mają wejść w życie niebawem, w kolejnych etapach (są już potwierdzone legislacyjnie).

Krok 3. Raportowanie

Hiszpańskie BDO narzuca konkretne częstotliwości raportowania:

  • Opakowania – raport składany raz w roku,
  • Produkty objęte ROP (elektronika, baterie, chemikalia itp.) – raporty składane co kwartał.

Wszystkie sprawozdania BDO muszą zawierać szczegółowe dane ilościowe i wagowe. Dane muszą być oczywiście zgodne z systemem organizacji odzysku, z którą zawarto umowę.

Krok 4. Koszty za BDO w Hiszpanii

Warto wiedzieć, że jest to temat istotny, nawet przy minimalnej działalności na rynku hiszpańskim. Koszty tu zależą głównie od rodzaju produktu i jego ilości. Są też jednak dość wysokie opłaty (w porównaniu z innymi krajami UE), których mała ilość produktów nie jest w stanie obniżyć.

  • Minimalna opłata licencyjna dla opakowań wynosi 600 EUR rocznie – obowiązuje nawet przy bardzo niskiej ilości eksportowanych opakowań.
  • Brak progów zwalniających – nawet jedna przesyłka z produktem objętym ROP wymaga pełnej rejestracji i opłat.
  • Stawki recyklingowe za kilogram opakowań mogą wynosić od 0,06 EUR do nawet 0,864 EUR/kg – zależnie od materiału, przeznaczenia i systemu odzysku (np. tworzywa sztuczne kosztują więcej niż papier lub szkło).

BDO w Hiszpanii ‒ pomóc?

Chętnie pomogę Ci w ogarnięciu tematu BDO, jeśli Twój biznes kieruje swoją ofertę na rynek hiszpański. Co dla Ciebie zrobię?

  1. Sprawdzę, czy Twoja firma podlega obowiązkom BDO w Hiszpanii.
    Zarejestruję Twoją firmę i uzyskamy numer EPR UIN i/lub EPR ES.
  2. Pomogę w podpisaniu umów z organizacjami odzysku.
  3. Przeprowadzę przez proces raportowania kwartalnego i/lub rocznego.
    Pomogę w kontakcie z hiszpańskimi instytucjami i OZV – nie musisz przejmować się więc barierą językową!

Jednym słowem: zdejmę z Twoich barków obowiązek zadbania o legalność wysyłki produktów do hiszpańskich klientów. To jak? Brzmi zachęcająco? Skontaktuj się ze mną i razem omówimy szczegóły!