Wykreślenie z BDO kiedy i jak złożyć wniosek?

Nie każda firma musi być w bazie danych o produktach i opakowaniach oraz gospodarce odpadami (BDO) na zawsze. Gdy zmienia się profil działalności, firma przestaje wytwarzać odpady lub nie spełnia już kryteriów wpisu, możliwe jest wykreślenie z BDO. Choć procedura może wydawać się skomplikowana, w rzeczywistości da się ją przeprowadzić sprawnie. Zwłaszcza, gdy ma się fachową pomoc w prowadzeniu BDO!

W tym artykule odpowiadam na najczęściej zadawane pytania z tego zakresu: 

    • kto może złożyć wniosek o wykreślenie z BDO?

    • czy jest opłata za wykreślenie z BDO?

    • a także – jak nie popełnić błędów formalnych podczas wykreślania firmy z BDO?

Wniosek o wykreślenie z BDO – kto i kiedy może go złożyć?

A zatem ‒ od początku. Pierwsza i podstawowa informacja to to, kto może starać się o wykreślenie z BDO. Wniosek o wykreślenie z BDO może złożyć podmiot, który:

    • zakończył działalność gospodarczą,

    • zmienił profil działalności i nie wytwarza już odpadów objętych obowiązkiem wpisu do BDO,

    • został wpisany do rejestru BDO przez pomyłkę lub wskutek błędnej interpretacji przepisów,

    • przeniósł obowiązki w zakresie gospodarki odpadami na inny podmiot (np. firmę zewnętrzną).

Jak złożyć wniosek o wykreślenie z BDO?

Wniosek o wykreślenie z BDO składa się elektronicznie – przy pomocy indywidualnego konta na platformie BDO. W zakładce „Wnioski” wybieramy opcję „Nowy wniosek”, a następnie z rozwijanej listy dostępnych wniosków klikamy na „Nowy wniosek o wykreślenie”. W dalszym kroku uzupełniamy go odpowiednimi danymi, po czym wniosek trafia do właściwego marszałka województwa, którego administracja dokonuje jego oceny i wykreślenia z rejestru.

Brzmi dosyć prosto, prawda? Pamiętaj jednak, by przed złożeniem wniosku sprawdzić stan dokumentacji BDO. Żeby wykreślić organizację z tej bazy nie możesz np. zalegać ze sprawozdaniami BDO, również zerowymi. Jeśli urząd marszałkowski zauważy jakieś braki, odrzuci Twój wniosek i poprosi o uzupełnienie dokumentacji. Dopiero po tym możesz starać się o ponowne rozpatrzenie wniosku o wykreślenie z rejestru BDO.

Uwaga! Wykreślenie z rejestru BDO może też nastąpić bez wniosku, a w ramach odgórnej decyzji marszałka. Kiedy? Na przykład gdy firma nie uiszcza obligatoryjnych opłat BDO. Warto więc mieć to pod kontrolą.

Opłata za wykreślenie z BDO

Złożenie wniosku o wykreślenie z BDO wiąże się z obowiązkiem zapłacenia opłaty skarbowej w wysokości 10 zł. Opłatę należy wpłacić na konto urzędu marszałkowskiego, do którego kierowany jest wniosek. Dowód wpłaty (np. potwierdzenie przelewu) należy dołączyć do wniosku w systemie BDO.

Warto pamiętać, że brak uiszczenia opłaty skarbowej może skutkować wezwaniem do uzupełnienia dokumentacji, co opóźni cały proces wykreślenia z rejestru.

Dobrze jest też mieć na uwadze to, że jeśli w danym roku firma była wpisana do BDO choćby przez część roku i podlegała obowiązkowi opłaty rocznej (np. jako wytwórca odpadów), to obowiązek wniesienia opłaty rocznej za dany rok nadal obowiązuje – nawet jeśli później nastąpi wykreślenie z rejestru.

Na co uważać przy wykreśleniu z rejestru BDO?

    • Upewnij się, że rzeczywiście nie musisz już figurować w rejestrze – błędne wykreślenie może skutkować karą.

    • Pamiętaj, że wykreślenie z BDO ma związek m.in. z całkowitym zaprzestaniem działalności gospodarczej, a nie zamknięciem jednego z miejsc jej wykonywania. W takim przypadku potrzebna będzie jedynie dezaktywacja konkretnego miejsca prowadzenia działalności, a nie całkowite wykreślenie z BDO.

    • Przed złożeniem wniosku zaktualizuj dane i zakończ wszelkie obowiązki sprawozdawcze (np. za poprzedni rok).

    • Pobierz potwierdzenie złożenia wniosku – będzie przydatne na wypadek kontroli lub w kontaktach z urzędami.

Wykreślenie z BDO Czy potrzebujesz pomocy?

Jako specjalistka zajmująca się od lat obsługą firm w zakresie rejestru BDO, chętnie pomogę Ci w ocenie, czy wykreślenie z BDO jest zasadne. W swojej pracy przygotowuję wnioski, rozliczam BDO oraz wspieram w kontaktach z urzędami marszałkowskimi ‒ z ustawami jestem więc na bieżąco. Zamiast tracić czas na analizowanie przepisów – skontaktuj się ze mną!

Dorota Starowicz, Specjalistka ds. BDO

Dorota Starowicz

Zacznijmy współpracę już dziś!
Skontaktuj się ze mną

Masz pytania dotyczące wykreślenia z BDO? Skontaktuj się

Specjalista do spraw BDO
Dorota Starowicz